Makro Folder

Makro brengt tweewekelijks een food- en een non-foodfolder uit. De folders van de Makro kennen al jaren de zelfde klassieke uitstraling. Door deze uitstraling zijn de folders gemakkelijk te herkennen en springt je oog altijd meteen op de mooiste aanbiedingen. De Makro kiest er bewust voor om de aanbiedingen met professioneel genomen foto’s onder de aandacht te brengen. Naast de normale aanbiedingen, heeft de Makro binnen zijn reclamefolders ook altijd nog een zogenaamde superaanbieding. In de Makro folders zijn deze altijd gemakkelijk te herkennen. De folder is een kleine dertig pagina’s dik. Iedere twee weken komt Makro met ongeveer honderd scherpe aanbiedingen. Naast deze folders brengt de Makro ook regelmatig themafolders uit. Zo wordt er rond carnaval een speciale carnaval folder uitgegeven. Ook deze speciale themafolders kun je online lezen via Folderplein.



Geschiedenis Makro

Makro is een groothandelssupermarkt die in 1968 is opgericht door de Nederlandse Steenkolen en Handelsvereniging (SHV). De keten is eigendom van de Metro-groep en heeft zeventien vestigingen in Nederland en zes in België. De vestigingen liggen vrijwel allemaal op industrieterreinen en dat geeft direct het grote verschil met de gewone detailhandel aan. Gewone detailhandel is zo gereguleerd dat ze zich alleen in panden met een winkelbestemming mogen vestigen. Makro heeft, omdat het een groothandel is, de mogelijkheid om zich te vestigen op de industrieterreinen.

De vestigingen van de Makro zijn toegankelijk voor iedereen met een pasje. Een pasje kun je aanvragen met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. De Makro voert, door gebruik te maken van door de Kamer van Koophandel aangeleverde informatie, een actief beleid om ondernemers, groot en klein, “lid” te maken van de Makro. Doordat iedereen een pasje heeft is het ook mogelijk om de reclame folder van Makro te personaliseren. De omzet van de Makro ligt tussen de een en anderhalf miljard euro en staat onder druk door onder andere concurrentie van de Sligro. Alles aan Makro is voor Nederlandse begrippen groot. De vestigingen zijn groot, de verkochte verpakkingen zijn groot en zelfs de winkelwagentjes zijn, vergeleken met wat bij de gewone supermarkten gebruikelijk is, groot. Bij het winkelen in de Makro is het belangrijk om je te bedenken dat de gepresenteerde prijzen exclusief BTW zijn.

Makro Folder aanbiedingen

De Makro is een groothandel die de ondernemers van Nederland bedient. Het woord groothandel is niet voor niets de term waarmee in Nederland winkels voor het bedrijfsleven worden aangeduid. Een bezoek aan de Makro begint met het ruime parkeerterrein dat je bij iedere vestiging aantreft en je de mogelijkheid biedt om je auto makkelijk kwijt te kunnen. De winkel zelf is eveneens zeer groot en ruim van opzet. Het aantal vierkante meters van een Makro-vestiging ligt tussen de zesduizend en tienduizend vierkante meter. Op deze vierkante meters wordt een uitgebreid supermarktassortiment aangeboden waarvan veel in grootverpakkingen.

In 2016 is in Leeuwarden een nieuwe koers ingezet, waarbij op minder vierkante meters een minder breed assortiment van de hoogste kwaliteit wordt aangeboden. Onder invloed van internet is het assortiment de laatste vijf jaar verschoven en is het aanbod van non-food gekrompen. De non-food die nog wel in het assortiment zit heeft vrijwel altijd een relatie met eten en drinken. Je kunt hierbij denken aan koffie- en schoonmaakmachines. Makro nodigt pashouders regelmatig uit voor interessante workshops en themabijeenkomsten en brengt wekelijks een folder uit. Iedere Makro heeft een koffiehoek waar je voor of na het inslaan van de benodigde boodschappen gebruik van kunt maken. De folder aanbiedingen en prijzen bij de Makro liggen een stuk lager dan de prijzen in de supermarkt.